Peter och hans företag på Japans största mässa för Beauty Care
Foto: Privat
Morita-san, Sonys grundare - En av de stora, men sen då?
プレジデント社 撮影者不明, Public domain, via Wikimedia Commons
I Detta Avsnitt (JAPANPODDEN AVSNITT 51, 2022-06-23):
Denna gång lite längre för att hålla hela sommaruppehållet! Vi hörs mitten av augusti igen!
Intervju med superentrepenören Peter Höljö
Peter har en fantastisk historia att berätta om hur han en gång i tiden kom till Japan på enkel flygbiljett med två tomma händer och egentligen ingen riktig ide om vad han hade där att göra, och hur han sedan byggde en egen verksamhet via engelsklärare, modell (!), japansk komedi, svensk golvvärme (!), och mycket annat, till idag eget företag inom estetikbranschen med 22 anställda och expansion även utanför Japan
Men resan har inte varit helt problemfri. En gång blev han tvungen att åka hem till Sverige i rullstol, en annan gång försökte yakuza ta över hans verksamhet!
Peter berättar med stolthet att han finansierat verksamheten redan från dag 1 utan att låna pengar
Och han är minst lika stolt över att vara enda utländska företagsrepresentanten i Japan Estethic Industrial Association
Redaktörerna Reflekterar och Spekulerar: Är Japans nya entrepenörer utländska?
Vi känner väl alla till de gamla pionjärerna och superentrepenörerna som startade sina företag hemma vid köksbordet, i snickarboden, eller garaget, och som sedan växte till de stora och välkända bolag som vi alla känner till med verksamhet över hela världen - Sony, Panasonic, Toshiba, Toyota, Honda, Nissin, Suntory etc etc. Dom är ju så många att man tappar räkningen, och i princip är alla grundarna inte med oss längre.
Kanske Japans nya entrepenörer, som Peter, kommer från utlandet? Men hur är det med entrepenörship i dagens Japan? Vad är det som krävs?
Har vi några japanska superentrepenörer? Vilka är det som tar över efter jättarna? Vi har naturligtvis Yanai-san med sitt UniQlo, Son-san med sitt imperium Softbank, Mikitani-san med sitt Rakuten, men sen då? Och även dessa är ju inte helt nya längre....
Den sk Global Unicorn Club, dvs nystartade företag med en omsättning över 2BUSD, har nästan 10-dubblats på 10 år till ca 1,000 företag, med över 50% av företagen i USA. Japan finns inte med på listan!
Vad betyder detta? Är situationen annorlunda i Japan av förklarliga anledningar?
Lyssnar-feedback: Hör gärna av er med frågor, kommentarer och ideer till info@japanpodden.se. Försäkra dig om att inte missa nya avsnitt av Japanpodden genom din prenumeration.
Länkar av intresse (klickbara):